Jak często usuwać kamień nazębny?

usuwanie kamienia nazębnego

Kamień nazębny jest zmineralizowaną warstwą płytki nazębnej. Powstaje kilka godzin po umyciu zębów. Spowodowany jest niewystarczająco dokładną higieną jamy ustnej. Pojawia się najczęściej w miejscach, które trudno jest domyć szczoteczką do zębów. Są to głównie przestrzenie międzyzębowe oraz obszary przy dziąsłach. Kamień nazębny składa się z bakterii, resztek pożywienia, komórek nabłonka, substancji zawartych w ślinie oraz związków fosforu i wapnia.

Dlaczego należy usuwać kamień nazębny?

Kamień nazębny szkodzi zębom. Znajduje się w nim duża ilość bakterii, które doprowadzają do problemów z dziąsłami. Mogą pojawiać się mechaniczne uszkodzenia dziąseł oraz stany zapalne. W najgorszym przypadku kamień może doprowadzić do zapalenia tkanek przyzębia, czyli paradontozy. Choroba ta prowadzi do odsłonięcia korzeni, przez co zęby zaczynają się chwiać. Jeśli schorzenie nie jest leczone, doprowadza do utraty zębów.
Kolejnym problemem, który powoduje kamień nazębny, jest zwiększenie demineralizacji szkliwa. Pod kamieniem częściej dochodzi do rozwoju próchnicy.
Najbardziej widocznym skutkiem występowania kamienia nazębnego jest zmiana koloru zębów. Kamień ma barwę żółtą lub brązową, przez co widocznie zmniejsza biel uśmiechu.
Usuwanie kamienia sprawia, że zęby są bielsze i mają mniejszą szansę na wystąpienie próchnicy, a dziąsła są zdrowe.

Co jaki czas należy wykonywać skaling?

Kamień usuwa się podczas dwóch zabiegów. Pierwszym z nich jest skaling. Jest to bezbolesny zabieg. U osób bardzo wrażliwych może powodować lekki dyskomfort. Z reguły nie ma potrzeby podawania znieczulenia. W trakcie tego zabiegu usuwany jest kamień z powierzchni zębów przy pomocy urządzenia nazywanego skalerem. Jego końcówka drga z częstotliwością kilkudziesięciu tysięcy razy na sekundę, co doprowadza do odpadania kamienia z zębów.
Częstotliwość wykonywania skalingu zależna jest od rodzaju spożywanych produktów i dokładności podczas szczotkowania zębów. Najczęściej zabieg ten jest wykonywany 1 do 2 razy w roku.
W przypadku, gdy skaling nie jest wystarczający, wykonuje się kiretaż, czyli usuwanie kamienia znajdującego się pod dziąsłami.