Jakie są przyczyny powstawania próchnicy?

dentysta

Próchnica to proces polegający na zmiękczaniu szkliwa kwasami produkowanymi przez bakterie bytujące w jamie ustnej. Bakterie te tworzą kwasy poprzez rozkładanie cukrów dostarczanych wraz z pożywieniem. Największy wpływ na powstawanie próchnicy ma dieta oraz sposób pielęgnacji zębów. Posiłki zawierające niewielkie ilości cukrów prostych oraz dokładna higiena jamy ustnej znacznie zmniejszają szanse na powstawanie ubytków w zębach.

Dlaczego powstają ubytki w zębach?

Zjedzenie słodkiego posiłku sprawia, że przez kolejne 20 minut zęby są narażone na działanie kwasów. Przez ten czas szkliwo zębów się osłabia. Im częściej ma to miejsce, tym szybciej dochodzi do powstawania ubytków. Próchnica powstaje poprzez stopniowe odwapnienie i rozpad twardych tkanek zębów.
Rozwojowi próchnicy sprzyja mało dokładna higiena jamy ustnej. Jeśli płytka nazębna i resztki pokarmów nie zostaną usunięte, bakterie nadal będą miały pożywkę. Z tego powodu konieczne jest dokładne mycie zębów oraz używanie nitki dentystycznej w celu pozbycia się resztek jedzenia spomiędzy zębów.
Kolejną przyczyną rozwoju próchnicy są rzadkie kontrole u stomatologa. Zdarza się, że ubytki są widoczne, zanim zaczną powodować ból zęba. Jest to najlepszy moment na to, by wdrożyć leczenie. Im dłużej odkłada się wizytę u dentysty, tym większa część zęba zostanie uszkodzona przez próchnicę.

Profilaktyka próchnicy podczas noszenia aparatu ortodontycznego

Noszenie aparatu ortodontycznego utrudnia dokładną higienę jamy ustnej. Aby zapobiec problemom, należy systematycznie kontrolować stan uzębienia.
Zapraszamy do naszej kliniki ortodontycznej w Poznaniu. Nasi dentyści pomogą kontrolować stan zębów w czasie noszenia aparatu ortodontycznego, dzięki czemu każdy ubytek zostanie w porę zauważony.
Poza odwiedzaniem stomatologa kluczowa jest wzmożona higiena. Aparat składa się z dużej ilości małych elementów, na których z łatwością osadzają się resztki jedzenia. Z tego powodu na czyszczenie zębów trzeba poświęcić więcej czasu, niż w przypadku osób, które nie mają aparatu.