Kiedy iść z dzieckiem na pierwszą wizytę do dentysty?

dziecko u dentysty

Odpowiednie dbanie o higienę jamy ustnej oraz systematyczne wizyty kontrole u dentysty to nawyki, które rodzice powinny kształtować od najmłodszych lat dziecka. Wczesne zapoznanie się z gabinetem dentystycznym pozwoli także na uniknięcie późniejszych nieprzyjemności związanych z dentofobią, czyli strachem przed wizytą u dentysty. Unikanie przeglądów stomatologicznych może prowadzić do późnego wykrycia chorób uzębienia lub krzywego zgryzu, co z kolei wiąże się większymi wydatkami i niepotrzebnym stresem. Czy wiesz, kiedy warto umówić dziecko na pierwszą wizytę w klinice stomatologicznej lub gabinecie dentystycznym?

Dziecko u dentysty – przebieg pierwszej wizyty kontrolnej

Pierwsza wizyta kontrolna powinna odbyć się pomiędzy 6 a 12 miesiącem życia dziecka, kiedy wyrzynają się jego pierwsze zęby mleczne. Podczas wizyty dentysta przeprowadzi przegląd uzębienia, a także przekaże instrukcje pozwalające na utrzymanie prawidłowej higieny jamy ustnej dziecka. Rodzice dowiedzą się, jak złagodzić nieprzyjemności związane z wyrzynaniem się nowych ząbków, poznają przyczyny powstawania próchnicy u dzieci i sposobu jej zapobiegania. Dentysta powie, na co zwrócić uwagę podczas czyszczenia zębów, jaką pastę wybrać, a także, w jaki sposób dieta dziecka wpływa na stan jego uzębienia.

Dlaczego tak wcześnie?

Rodzice często zwlekają z umówieniem dziecka na pierwszą wizytę u dentysty do momentu pojawienia się bólu lub widocznych ubytków uzębienia. Takie podejście może doprowadzić do wykształcenia się u dziecka strachu przed gabinetem stomatologicznym, który będzie kojarzyć się z niepotrzebnym stresem oraz bólem.

Warto pamiętać o tym, że zęby mleczne, pomimo tego, że nie są stałe, powinny być odpowiednio zadbane. Wizyta u dentysty pozwala na rozpoznanie przez niego pierwszych oznaki próchnicy, dzięki czemu możliwe jest wdrożenie odpowiedniego leczenia zapobiegającego rozwojowi choroby. Wczesna troska o odpowiednią higieny jamy ustnej pozwala na zachowanie zdrowego uzębienia oraz zgryzu, co z kolei ma ogromny wpływ na jakość stałego uzębienia.